苦しみを喜びに変えて生きる-TRANSFORMING SUFFERING INTO THE JOY OF LIFE

苦しみを喜びに変えて生きる

マタイ16.21-27

皆さん、今日の福音書は、先週の続きで、イエス様は苦しみ、十字架、そして復活によって、人間を罪から救うために来られたという事を弟子達に話されました。もちろん、イエス様のこの言葉は弟子達に衝撃を与えました。ペトロはイエス様が仰ったことに対して「主よ、とんでもないことです。そんなことがあってはなりません。」とイエス様に言いました。ここで、ペトロは、神の子としてのイエス様の言葉に矛盾があると思ったのでしょう。 おそらくペトロの心の中で、神の子としてイエス様は苦しむ必要がないと思ったのかもしれません。

イエス様はペトロに神様のご意志に従って生きる為に弟子達に絶対条件を示されました。イエス様は、「わたしについて来たい者は、自分を捨てて、自分の十字架を背負って、わたしに従いなさい。」と弟子達に仰ったのです。

それは次の3つの条件です。 一つ目は、自分を捨てるということです。 自分を捨てるということは、自分の利益を忘れて完全に神様に自分を捧げることを意味します。イエス様の弟子であるということは、イエス様に命を捧げることをいとわないということです。二つ目は、自分の十字架を背負うということです。十字架は苦しみを象徴しています。 イエス様の弟子として、私達は自分の人生の十字架を背負わなければなりません。

三つ目は、イエス様に従うということです。イエス様に従うとは、イエス様の教えと模範に従うことを意味します。イエス様は弟子達に、善良で正しいことを言葉で行うように求められ、ご自分で実行されました。私達もイエス様が示されたことを実行しなければなりません。私達は愛と共に生き、イエスの教えに従いましょう。

私は2003年からインドネシアのアタンブアのラリアン初神学校で勉強しました。当時、私は自分が司祭になるかどうかまだ分かりませんでした。2007年にラリアン神学校を卒業した後、私は神言修道会に入ることを決めました。その時から様々な困難に直面する度に、そこから多くのことを学びました。例えば、神言修道会は、会員に対する判断基準が高いです。精神的な興味と勉強を同時に優先させなければなりません。試験で悪い点を取るわけにはいきませんし、神言修道会の規則にも従わなければなりません。もしこれらの条件を満たさなければ、私達は神学校から去ることを求められます。

そして、私は2017年に司祭に叙階され、2018年には日本に来て、約5年間を日本で過ごしました。今思うと、日本語も日本文化も全く分からなかった頃から、吉祥寺教会で働いた時まで、色んな事がありました。そして、2023516日、私は勉学のためにメルボルンに到着しました。これまでの私の人生は、神学生の頃から、もしかしたら生まれた時から神様に導かれて生きているのだとつくづく思います。そしてこれまでの困難も喜びも、全ては今の自分の成長には不可欠であったと感じています。

私達の人生から苦しみがなくなることはありません。しかし、苦しみの中から新しい命が蘇ります。人は希望を失い、若さを失い、職を失い、健康を失い、愛する人を失い、笑顔や優しさを失うことがあります。でも、失ってからまたそこから別の命や希望、新しい出会いが生まれてきます。私達は、イエス様の教えに従って、神様のために、この世の物や命を失っても、それが何倍にもなって返ってくると信じることができます。

皆さんも、自分の人生において、常に神様の恩恵を日々求めて小さな努力を重ねていきましょう。どうぞ今週もお元気でお過ごしください。

主の平和

 


TRANSFORMING SUFFERING INTO THE JOY OF LIFE

Mat 16.21-27

Dear brothers and sisters in Christ, in today's Gospel, Jesus tells His disciples that He came to save people from their sins through suffering, crucifixion, and resurrection. Of course, these words of Jesus shocked the disciples. Peter was the first disciple to dispute Jesus' words. Peter said to Jesus, "Lord, may God keep this away. This will never happen to you." Here, Peter may have thought that there was a contradiction in Jesus' words as the Son of God. Perhaps in Peter's heart, as the Son of God, Jesus did not need to suffer.

Jesus showed Peter the absolute requirement for his disciples to live according to God's will. Jesus said to his disciples, "If anyone wants to be a follower of mine, let him renounce himself and take up his cross and follow me"

I would like to invite us to reflect further on these words of Jesus. Firstly, renounce himself. Renouncing oneself means forgetting one's own interests and surrendering oneself completely to God's will. Being a disciple of Jesus means being willing to give our lives to Jesus. Secondly, take up your own cross. The cross symbolizes suffering. As disciples of Jesus, we must carry the cross of our lives.

Thirdly, following Jesus. Following Jesus means following Jesus' teachings, example, and way of life. Jesus not only asked his disciples to do what is good and right, but he has done it for us. We too must do what Jesus showed us. Let us live with love and follow Jesus' teachings.

Today's reading reminds me to reflect back on a brief history of my vocation journey. I have studied at Seminary Lalian in Atambua, Indonesia since 2003. At that time, I didn't know if I would become a priest. After graduating from Seminary Lalian in 2007, I decided to enter the Society of the Word of God. I realized that there were many challenges that I faced at that time, whether from my family, myself, or SVD.  However, I learned a lot from those challenges. For example, the Society of the Word of God has high standards in assessing its members. There are spiritual, mental, community, academic, and several other aspects that must be prioritized simultaneously. I have to be mentally strong, I can't get bad marks in exams, and I have to follow the rules. If we didn't fulfill these conditions, we would automatically be expelled from the seminary.

I was ordained as a priest in 2017, went to Japan in 2018, and spent about five years there. Looking back now, a lot of things happened there. I also tried to understand the Japanese language and Japanese culture and was finally given the opportunity and trust to work at Kichijoji Church, Archdiocese of Tokyo for 3 years. Then on 16 May 2023, I arrived in Melbourne for my studies. I feel that all the hardships and joys I have experienced so far are very important for my life, and they are inseparable from God's intervention. God's miracles are indeed real.

I also believe that suffering will never disappear from our lives. But out of suffering comes new life. We can lose hope, our youth, our job, our health, a loved one, lose a smile or kindness. However, if we surrender all these losses to God, another life, hope, and new encounters will be born. By following the teachings of Jesus, we can believe that even if we lose the treasures and lives of this world, we will gain heavenly treasures.

Let us continue to make small efforts in our lives to seek God's blessings every day. I hope that everyone stays healthy this week.

 


PEACE BE WITH YOU

 

Comments

Popular posts from this blog

常に心を神様に向けて生きる-TURN YOUR HEART TO GOD

神様の招きに答える-ANSWERING GOD'S INVITATION

行動を伴わない信仰は信仰ではない-FAITH WITHOUT WORKS IS ESSENTIALLY DEAD